klik sini

Thursday, October 27, 2011

Macaron Oh Macaron ..

Assalamualaikum ..

hai korang .. apa citer ? okay .. korang sihat ? aku demam .. kesian kan ? takkesian takpe aku da biase .. cehh .. ayat macam nak minta kaki ke muka je .. kalau ikut kan hati malas nak update blog ni .. tapi mcm mana ntah .. blog ni memanggil-manggil aku suruh aku update blog .. cehh takdela tipu je ..

sebenarnya nak citer satu rahsia yg tak berapa nak rahsia sangat .. pasal title kat atas .. hehe ..
belum citer da gelak dulu  .. apa aku ni .. haha .. citer dia macam ni .. ada satu hari tu .. aku selak-selak la majalah - majalah resepi .. tiba-tiba ada satu resepi ni yang dapat menarik perhatian aku .. dengan sepantas kilatnya aku terus ON laptop bukak Youtube then terus click 'How to make macaron' .. ye la kene la study dulu sebelum buat .. cehh .. HAHA

da lepas tu , dengan eksitednya  .. aku terus pergi dapur .. check ad stock lagi ke .. check telur habis .. okay .. dengan rela hatinya aku terus pergi kedai beli telur .. gara-gara macaron aku sanggup keluar .. padahal taknak keluar g mana-mana hari tu .. da lepastu da siap-siapkan bahan da cuci telur semua .. aku pun mula la buat .. dengan memulakan basmala .. utk keberkatan katanya cewahh .. HAHA .. aku pun mula dengan perasaan bedebar-debar ..

da lepas tu .. da matikan mixer .. aku terfikir sejenak kenapa bendealah ni tak sama mcm dekat video tu ? kemusykilan berlaku .. dengan semangat juang yang tinggi aku teruskan je la misi aku nak buat macaron tu .. lepas da pipeping kan bende alah tu .. aku terus bakar .. da lepas tu .. kejap-kejap aku bukak lampu oven .. check .. apa jadi dengan macaron aku .. sharp 16 min aku terus matikan alarm then terus angkat tray .. tu .. tiba-tiba aku rasa pelik .. asal benda alah ni tak naik ? leper je .. apa yang kurang ekk .. rasa semua macam da cukup ? ..

tanpa berputus asa aku pegi study semula dekat Youtube .. tengok-tengok sama je macam aku buat tadi ..
then aku terus bersihkan pekakas mixer tu , bersihkan tray dan buat balik semula .. kali kedua ni pun sama tak jadi .. da la tu .. aku referenc dekat buku resepi tu..buku resepi tu tulis .. adunan tu mesti Foam .. aku dengan tanda tanya terus tanya ibu .. foam tu apa .. ibu kata foam tu likat .. bila kita terbalikkan bowl tu adunan tu tak jatuh .. aku da paham .. then aku terus buat utk kali yang ke-3 .. sama je okay .. tak foam langsung ..

in that day aku terus feed up .. sebab .. da satu papan telur aku kerjakan .. hebat tak hebat la kan .. tak pe demi kepuasan aku sanggup .. sapa kata aku kedekut .. tak okay .. buktinya aku sanggup beli telur RM8.90 dan biarkan begitu sahaja .. jangan tiru macam perangai aku ni.. yang melakukan pembaziran tegar .. ngehngeh..

nanti aku smbung cerita lagi .. tunggu okay

assalamualaikum ...

No comments:

Post a Comment