klik sini

Friday, June 3, 2011

kisah antara mereka part 4 ...

selepas beberapa hari ..

si P bangun .. membersihkan dirinya .. selepas itu dia langsung menunaikan solat subuh ... setelah itu dia terus bersiap-siap untuk ke kelas .. sebelum dia melangkah keluar dari bilik ... dia melihat dulu telefon bimbitnya .. mana tahu si L menelefonya atau menghantar sistem pesanan ringkas kepadanya ... selalunya sebelum ke kelas , P selalu kejut L untuk bangun solat dan bersiap-siap untukke kelas .. setelah dia bersarapan .. dia tetap menuju ke arah telefon bimbitnya untuk melihat paparan di skrin telefon .. tetapi .. dia merasakan panggilan tersebut tidak akan pernah wujud lagi .. seperti sediakala .. sebak di dada turut dirasa ... setelah itu dia terus berangkat ke kelas ..dengan perasaan yang tidak tentu arah ..



semasa dikelas ...


P begitu tidak fokus terhadap pembelajaranya itu .. dengan perasaanya yang bercampur baur .. tidak tenteram .. resah di hati kian mendalam .. bagaikan dirobek .. rakannya karibnya S mula  curiga akan perlakuan si P .. dia tidak seperti hari-2 biasa .. kerana dia seorang yang periang dan suka bergurau senda dengan orang lain .. selalunya .. dia akan belajar bersama di perpustakaan apabila tamat kelas ... S cuba mendapatkan P .. kerana dia ingin mengetahui apa sebenarnya masalah yang dihadapi oleh P ... dengan rela hatinya si P menceritakan masalah yang dihadapinya ..



S '' awak ad masalah ke ?
P '' tak .....ad....
S '' awak jangan tipu saya laa .. saya kenal awak da lama jugak tau .. awak tak bole nak tipu saya ..
P '' sebenarnya..... L hilangkan diri .. tu yang buat saya kusut tu  ..tak tau nak buat macam mana ..
S '' itu je masalahnya .. ingat kan besar mana laa tadi ..
P '' masalah besar la tu ..
S '' awak .. itu bukan masalah besar .. masalah yang macam tu .. masih lagi dikatogerikan masalah kecil ..
P '' saya da tak tau nak buat apa lagi da ..
S '' kenapa awak mesti fikir bende-2 macam tu .. awak sedar tak yang masalah awak ni menggangu konsentrasi  pembelajaran awak dekat dalam kelas tadi ..
P '' yee .. saya tahu itu semua ... tapi saya ..........
S " tapi apa ? .. awak nak ke masalah awak ni menjejaskan masa depan awak ? awak fikir tak semua itu ..
P " saya tau ..
S '' awak bende-2 macam tu tak penting pun awak ... awak ingat bende -2 macam tu boleh jamin masa depan ? belum tentu lagi awak ..
P '' betul jugak ..
S ''lebih baik awak sedar dari sekarang .. sebagai kawan saya hanya bole nasihat je .. tak salah pun nak menyayangi ... tapi cara awak tu salah .. awak sanggup jejaskan kebaikan yang awak  ad sekarang ni ..
P '' awak rasa patot ke saya lupa kan dia ?
S '' terpulang la dengan awak .. saya tak bole nak kata ap .. saya tak layak pun nak tentu kan semua tu .. awak yang lebih layak fikirkan keputusan awak tu ..
P '' erhhh ..
S '' apa kata awak rehat .. lepas tu awak fikir baik-2 fikir sedalam-dalamnya ..
P ''...........................................




selepas pulang dari kelas ...

dia tetap terus memikirkan kata-2 S .. mungkin ad baiknya juga .. tapi dengan lebih tepat lagi dia perlu memikirkan perkara tersebut betul-2 ... dia mengambil keputusan untuk menelefon L ... dia membuat keputusan sekiranya L tidak menjawab panggilannya itu ... dia akan mengikuti saranan rakannya itu ...



ketika memanggil ...


dia begitu yakin sekali bahawa L pasti tidak akan mengangkat panggilnya itu .. tiba-2..terdengar suara orang menjawab panggilan .. tetapi lebih perit lagi apabila terdengar suara wanita yang menjawab panggilan tersebut .. dia mengguatkan lagi hati .. dia terus bertanya '' L ada ?"" wanita tersebut berkata bahawa  telefon L ketinggalan bersamanya ... lebih sakit apabila ditanya bahawa siapa yang menjawab panggilan .. DIA ialah kekasihnya ...... hancur . punah . lebur. hati dan perasaanya .. P terus rebah jatuh ke lantai .. kerana tidak sangka bahawa perkara sebegini akan berlaku ..dia tidak sanggup untuk menghadapinya .. telefon bimbit yang dipegangnya terus jatuh ke lantai .. dia tidak tahu mahu berbuat ap ....hanya tuhan sahaja tahu betapa sakitnya hati P untuk menghadapi semua dugaan ini ..kesokan harinya .. P menceritakan halini kepada S .. dia begitu tidak sangka .. L yang begitu baik sanggup berbuat demi kian ..S cuba untuk menenagkan P supaya bersabar ... begitu juga K .. dia tidak percaya bahawa kawan baiknya yang begitu baik dengannya sanggup melakukan perkara sebegitu ...




cuti semester yang seterusnya ....



TO BE COUNTINUE ..









































  

No comments:

Post a Comment